Wyniki poszczególnych gminazjów w powiecie piaseczyńskim, w tym także szkoły im. S. Żeromskiego, w roku 2012 - można znaleźć w tej tabelce: [
www.oke.waw.pl]
Szczegółowe wyniki egzaminów gimnazjalnych w województwie mazowieckim można znaleźć tu: [
www.oke.waw.pl]
Średnie wyniki w województwie są następujące:
w części humanistycznej:
? z historii i wiedzy o społeczeństwie ? 63% punktów,
? z języka polskiego ? 67% punktów,
w części matematyczno-przyrodniczej:
? przedmiotów przyrodniczych ? 52% punktów,
? z matematyki ? 50% punktów,
w części językowej:
? z języka angielskiego na poziomie podstawowym? 66% punktów,
? z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym ? 48% punktów,
Wyniki w dzielnicy Warszawy, która wypadła najlepiej (Śródmieście) były średnio o ok. 10% lepsze od średniej mazowieckiej, zaś na Pradze Północ - o ok. 3% gorsze. Powiat piaseczyński - nieznacznie powyżej średniej wojewódzkiej.
Gimnazjum CUBE w ramach szkoły No Bell Montessori przy ul. Mirkowskiej w ubiegłym roku ze względu na reorganizację sprzed 3 lat nie miało wyjątkowo trzeciej klasy gimnazjum. W poprzednich czterech latach (2008-11) średni wynik w części humanistycznej wynosił zależnie od roku 76-86%, w matematyczno-przyrodniczej: 73-88%, w językowej (język angielski rozszerzony): 85-94% (dane z prezentacji wewnątrzszkolnych i z OKE - uzupełniłem przy uwzględnieniu wszystkich części testu). Są to wyniki porównywalne z najlepszymi prywatnymi szkołami w Warszawie. Trudno jednak uznać za miarodajne średnie wyników z roczników, które liczą po ok. 8 do 12 uczniów. W tak małej grupie, nawet jeden uczeń może znacznie podnieść lub obniżyć średnią całej grupy. Obecnie gimnazjum CUBE Montessori liczy w sumie, o ile dobrze liczę, 34 uczniów na wszystkich trzech poziomach, podczas, gdy w województwie jest ich znacznie ponad 150 tysięcy! Z tego względu nie wydaje mi się, żeby średnia była odpowiednim lub przynajmniej głównym kryterium przy wyborze tak małej szkoły. Nieco inaczej ma się sprawa w podstawówce Montessori, gdzie mamy prawie dwustu uczniów i tu już można by się pokusić o jakieś statystyki.
A to oficjalne zestawienie OKE z roku 2010: [
www.bip.oke.waw.pl] . W tym zestawienu gimnazjum Cube zostało uwzględnione na str. 11, a Żeromski - na str. 10. Wyniki warszawskie dla porównania na kolejnych stronach.
Zestawienie OKE z roku 2011: [
www.bip.oke.waw.pl] . Cały Konstancin na stronie 14 (w tym także Montessori CUBE).
W skali województwa, konkurencję (jeśli chodzi o wyniki egzaminów gimnazjalnych) ze szkołami społecznymi i prywatnymi podejmuje ledwie kilka gimnazjów warszawskich ulokowanych przy renomowanych liceach, przede wszystkim - gimnazja dwujęzyczne (Batory, Władysław IV). Tyle, że te gimnazja osiągają tak wysoki poziom przede wszystkim za pomocą ostrej selekcji kandydatów już na samym wstępie. Do szkół prywatnych takich, jak Montessori w naszym mieście, kandydatów nie ma aż tak wielu, bo barierą jest cena. Selekcja oczywiście istnieje, ale nie da się jej zupełnie porównać z maglownicą stosowaną np. w Batorym. Jeśli zatem wyniki końcowe są mimo to porównywalne. można to, jak sądzę, przypisać metodom i programom nauczania oraz relacjom nauczyciel-uczeń-szkoła. I te właśnie relacje stanowią podstawową różnicę między szkoła prywatną a państwową. Średnie na egzaminach to tylko pochodna elementów wymienionych przeze mnie w poprzednim zdaniu..
Zmieniany 6 raz(y). Ostatnia zmiana 2013-02-12 00:40 przez Tomasz Zymer.