Mixiorek
"Kierunkowskaz powinien być uruchomiony:
- podczas zjazdu z ronda ? sygnalizując to innym kierowcom przekazujemy im, że możemy zwolnić oraz że nie będziemy kontynuowali jazdy po danym pasie ruchu po kolejnym zjeździe.
- podczas zmiany pasów ruchu na rondzie (zakładając, że istnieje rondo ma więcej niż jeden pas ruchu."
To prawda, ale to też nie do końca... Wszystko zależy od geometrii i organizacji ruchy danego skrzyżowania.
Zagadnienia dotyczące zasad zachowania się na skrzyżowaniach oznaczonych znakami A-7 i C-12 oraz sygnalizowania zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu zawarte są w Ustawie Prawo o Ruchu drogowym ( Dz.U 05.108.908 z dnia 08.06.2005 r.) oraz w wydanym na podstawie tej Ustawy Rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych ( Dz.U 02.170.1393 z dnia 31.07.2002 r.).
- Art. 22 ust. 5 wyżej wymienionej Ustawy stanowi, że kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.
- § 36 ust. 1 wymienionego Rozporządzenia stanowi, że znak C-12 (ruch okrężny) oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku.
- § 36 ust. 2 stanowi, że znak C-12 występujący łącznie ze znakiem A-7 oznacza pierwszeństwo kierującego znajdującego się na skrzyżowaniu przed kierującym wjeżdżającym (wchodzącym) na to skrzyżowanie.
- § 87 ust. 1 określa, iż znaki P-8a (strzałka kierunkowa na wprost); P-8b (strzałka kierunkowa do skręcania); P-8c (strzałka kierunkowa do zawracania) oznaczają, że jazda z pasa ruchu, na którym są umieszczone, jest dozwolona tylko w kierunku wskazanym strzałką; połączone symbole znaków P-8a, P8b lub P-8c oznaczają zezwolenie na ruch w kierunkach wskazanych strzałkami kierunkowymi.
Odnosząc się do kwestii dotyczących używania kierunkowskazów przez kierujących pojazdami poruszającymi się po skrzyżowaniach o ruchu okrężnym należałoby uwzględnić sposób ich oznakowania i tak:
- w przypadku, gdy skrzyżowanie oznakowane jest tylko znakiem pionowym C-12 bez znaków poziomych należy poruszać się w kierunku określonym przez strzałki na tym znaku i opuszczając takie skrzyżowanie zmieniamy kierunek jazdy a tym samym powinniśmy zasygnalizować ten manewr włączając kierunkowskaz.
- w przypadku, gdy skrzyżowanie oznakowane jest znakiem pionowym C-12 oraz znakami poziomymi w postaci strzałek określających kierunek jazdy z poszczególnych pasów ruchu, kierujący pojazdem powinien zasygnalizować zamiar zmiany pasa lub kierunku ruchu. Zatem, kierujący pojazdem poruszającym się pasem ruchu przeznaczonym do jazdy na wprost nie powinien sygnalizować tego manewru, w przeciwieństwie do sytuacji, kiedy porusza się pasem ruchu przeznaczonym do skrętu.
Wobec powyższego, tak naprawdę wszystko zależy od oznakowania poziomego P i znaków pionowych uzupełniających z grupy F (strzałki kierunkowe na znakach pionowych).
Z typowym "rondem" jest łatwo. Jeśli przyjmiemy, że "kierunek" to po prostu tor jazdy dookoła wyspy centralnej (która przecież nie musi być okręgiem ani zbliżona nawet do okręgu), to robi się już trochę jaśniej... Ale czy ten tor możemy w tej sytuacji nazwać "kierunkiem"? Wydawać się by mogło, że tak, bo w definicji znaku C-12 występuje właśnie słowo "kierunek": C-12 Ruch okrężny. Znak oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku. W takim wypadku opuszczanie takiego skrzyżowania musi odbyć się z użyciem prawego kierunkowskazu.
Dlatego zjeżdżając z rond przy osiedlu Konstancja i przy ulicy Borowej nie zawsze będziemy używać prawego kierunkowskazu przy opuszczaniu ronda, wszystko zależy od tego jakim pasem będzie się to odbywało...
Trochę dziwną geometrię i organizację ruchu sprezentowano nam na rondach w Jeziornie i koło Starej Papierni.
I tak np. zawracając na rondzie w Jeziornie powinniśmy włączyć lewy kierunkowskaz dojeżdżając do skrzyżowania (Znak P-8a/P-8b - kierunek na wprost i skręt w lewo), jechać z włączonym kierunkowskazem po skrzyżowaniu (zmiana pasa i jazda zgodnie z P-8b - kierunek w lewo) i włączyć prawy kierunkowskaz przy opuszczaniu skrzyżowania (zmiana kierunku jazdy - brak oznakowania poziomego P-8a - kierunek na wprost).
Inna sprawa to jazda w lewo i na wprost na tym skrzyżowaniu o ruchu okrężnym. Jadąc od Warszawy w stronę Góry Kalwarii lub Mirkowa nie powinno w ogóle używać kierunkowskazów przy opuszczaniu skrzyżowania (oznakowanie P-8a - strzałki kierunkowe na wprost a co za tym idzie brak zmiany kierunku jazdy i zmiany pasa)... Natomiast jeśli dostosujemy się do cytowanych powyżej przepisów, to w momencie jazdy w kierunku Mirkowa powinniśmy użyć lewego kierunkowskazu, ale tylko w rejonie występowania oznakowania poziomego P-8a/P-8b (sygnalizacja, że na kierunkach ruchu dopuszczonych strzałkami, będziemy poruszać się w lewo). Wydaje się to być słuszne, chociaż musimy to rozpatrywać w oderwaniu od "kierunku" wskazanego na znaku C-12, bo mamy oznakowanie poziome P).
Z kolei jadąc np. od Mirkowa w stronę Góry Kalwarii nie powinniśmy używać kierunkowskazów. Wjeżdżając na rondo nie sygnalizujemy zmiany kierunku jazdy bo go nie zmieniamy (jedzie zgodnie z kierunkiem określonym znakiem C-12, co innego gdybyśmy jechali w stronę Warszawy), później jedziemy zgodnie z oznakowaniem poziomym P w stronę Góry Kalwarii na wprost (zgodnie z kierunkiem P-8a strzałki P-8a/P-8b, nie zmieniamy zatem kierunku jazdy ani nie zmieniamy pasa ruchu). Natomiast gdybyśmy zawracali w stronę Mirkowa, wjeżdżając musielibyśmy zachowywać się tak samo jakbyśmy jechali w stronę Góry Kalwarii, ale w rejonie występowania oznakowania poziomego P-8a/P-8b powinniśmy użyć lewego kierunkowskazu (sygnalizacja, że na kierunkach ruchu dopuszczonych strzałkami, wybieramy poruszamy się w lewo) a później bez użycia kierunkowskazu w kierunku Mirkowa (godnie z kierunkiem P-8a i znowu nie zmienia ani kierunku jazdy ani pasa ruchu).
Jest to bardzo dziwne, ale pokazuje stopień skomplikowania prawidłowego zachowania się na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym wobec obowiązujących przepisów.
Sprawę pierwszeństwa regulują odrębne przepisy, ale tu również nie możemy zapominać o oznakowaniu poziomym, które teoretycznie powinno odzwierciedlać oznakowanie pionowe i nie powinno występować samodzielnie (bez oznakowania pionowego), ale samo w sobie też jest obowiązujące i określa pierwszeństwo (znaki P12, P-13 i P-14).