Jednak podpisanie umów przy dobrych wiatrach we wrześniu. Ciekawe, że jeszcze nikt nie podniósł tego watku bo mówiło się, że zakończenie realizacji jest możliwe w 2019 tylko przy podpisaniu umowy do końca lipca tego roku. Choć wiele rzeczy jest możliwe, np: Strabag zyskał pół roczne przyśpieszenie na S8 Opacz - Paszków.
"Włosi: Budowa tunelu obwodnicy na Ursynowie nie będzie trudna
Krzysztof Śmietana
11.07.2015 09:00
Coraz bliżej do budowy przedłużenia południowej obwodnicy, które będzie prowadzić m.in. w tunelu pod Ursynowem. Protesty zostały odrzucone. Kontrakty mają być podpisane we wrześniu.
O budowę trzech odcinków południowej obwodnicy Warszawy od ul. Puławskiej do wylotówki na Lublin ostre boje toczyły firmy z różnych stron świata m.in. Azerbejdżanu czy Chin. Teraz walka o kontrakty wreszcie zmierza do końca. Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła w piątek protesty przegranych firm. Zarzucały one zwycięzcom m.in. zaproponowanie rażąco niskich cen. W przypadku odcinka z mostem na Wiśle zgłoszona przez firmę Gullermak kwota za inwestycję rzeczywiście mogła zaskakiwać. Prace wyceniła na 757 mln zł, podczas gdy kosztorys drogowców opiewał na 1,7 mld zł.
Arbitrzy KIO uznali jednak, że nie ma mowy o rażąco niskich cenach. Uznali, że przyjęta w tym przypadku formuła"projektuj i buduj" pozwala firmom przedstawić cenę skalkulowaną na podstawie przyjętych przez wykonawcę rozwiązań. KIO uznała także, że kosztorysy drogowców mogły być zawyżone, bo powstawały kilka lat wcześniej, kiedy materiały były droższe. Odrzucone zostały także inne formalne zarzuty.
Po otrzymaniu wyroków przegrane firmy będą mogły jeszcze protestować w sądzie. Nie wiadomo, czy ktoś się zdecyduje na ten krok.
Złożenie skargi w sądzie i tak nie blokuje możliwości podpisania kontraktów. Drogowa dyrekcja wstępnie zapowiada, że umowy ze zwycięzcami zawarte zostaną we wrześniu. Potem firmy muszą przygotować dokładne projekty i postarać się pozwolenia na budowę. Roboty ruszyłyby najwcześniej wiosną lub latem przyszłego roku i zakończyłyby się na przełomie 2019 i 2020 roku,.
Najwięcej emocji budzi budowa blisko dwukilometrowego tunelu przez gęsto zabudowany Ursynów. Ma go budować włoska firma Astaldi, która drążyła centralny odcinek II linii metra. - Specjalizujemy się w budowie różnych tuneli. Budowa podziemnego przejazdu na Ursynowie nie będzie skomplikowanym zadaniem. Nie widzimy też trudności w budowie tunelu trasy pod I linią metra - mówi Aleksandra Kralkowska reprezentująca firmę Astaldi.
Sąsiedni odcinek eskpresówki - od Przyczółkowej w Wilanowie do Wału Miedzeszyńskiego w Wawrze będzie budował dotychczasowy partner Włochów na budowie metra - turecki Gullermak. Wiadomo już, że obie firmy będą ze sobą współpracować także przy budowie obwodnicy. Według Kralkowskiej ziemia z wykopu pod tunel na Ursynowie zostanie przekazywana Turkom na nasypy w Wilanowie. Wcześniej firma Gullermak nie wykluczała, że do ich budowy wykorzysta popioły składowane przy Wiśle przez elektrociepłownię Siekierki. - Technologie budowy mogą jeszcze się zmieniać. Zapewniam, że nasza cena została dobrze skalkulowana. Trasę wybudujemy w terminie - zapowiada Bulent Ozdemir z firmy Gullermak, inżynier, który wcześniej pracował na budowie metra z Woli na Pragę.
Trzeci odcinek przecinający dzielnicę Wawer i Mazowiecki Park Krajobrazowy ma zbudować należąca do Francuzów firma Warbud.
Za te trzy odcinki o łącznej długości 18 km drogowa dyrekcji łącznie zapłaci 2,5 mld. To zatem o 1,8 mld mniej niż zakładały kosztorysy. Drogowcy nie wiedzą jeszcze na co mogą być przeznaczone zaoszczędzone pieniądze."
http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,18341289,wlosi-budowa-tunelu-obwodnicy-na-ursynowie-nie-bedzie-trudna.html