Tomasz Zymer
Wiadomo, od kogo Starostwo kupuije materiał i na jakich zasadach wybiera źródła zakupu?
Jak wszędzie w samorządach przy większych zmówieniach powinien być przetarg i był: [
bip.piaseczno.pl]
Najkorzystniejsza oferta od producenta: [
www.pomtech.pl]
Ten producent ma również w ofercie płyty chodnikowe. Kostkę gr. 8 cm mają bez fazy, a reszta to nie wiadomo, bo nie jest wprost napisane na stronie. Na pewno nie jest to jedyny producent w kraju, a czasy są takie, że można kupić dowolną kostkę i płyty.
m_wisniewski
Na uwagę żeby przynajmniej kostka była bez fali to padła odpowiedź, że fazki to i płyty chodnikowe mają.
Można kupić płyty chodnikowe bez "fazki". Tak samo jak kostkę. Trzeba tylko zaznaczyć w przetargu, że chce się akurat taki produkt.
Nie wiem czy płyty chodnikowe są takie super i najlepsze na nowe chodniki. Prawidłowo ułożona kostka bez fazowanych krawędzi (coraz popularniejsza) dobrze się sprawdza na chodnikach. Chodniki z takiej kostki mamy chociażby przy niektórych przebudowanych drogach gminnych, a coraz częściej nawierzchnie z takiej kostki są przy sklepach wielkopowierzchniowych itp.
Kostka bez fazowanych krawędzi będzie również niezłym materiałem na drogę dla rowerów, pod warunkiem, że zostanie starannie i prawidłowo ułożona. Nadzór nad inwestycjami publicznymi jest jaki jest i dlatego jakość prac często pozostawia wiele do życzenia.
Asfaltowa nawierzchnia dróg dla rowerów jest bardzo dobra, o ile nie ma konieczności późniejszych napraw po wykopach itp. Nawierzchnia asfaltowa także musi być odpowiednio wykonana. Nawierzchnia asfaltowa dróg dla rowerów niestety ściąga również rolkarzy, którzy są pieszymi i znajdować się tam nie powinni, ale praktyka jest inna.
Problemem często nie jest rodzaj nawierzchni tylko jakość jej wykonania i dbałość o szczegóły przy przejściach, zjazdach itp.
Nawierzchnia asfaltowa ścieżek rowerowych jest dobrym rozwiązaniem w miejscach gdzie nie ma podziemnych sieci i urządzeń, najlepiej na dłuższych odcinkach i tam gdzie nie ma potrzeby korzystania z tej drogi np. przez ciężkie pojazdy obsługi technicznej bez uwzględnienia tego faktu w konstrukcji nawierzchni. Dobrze jeśli jest nieźle oświetlona przy standardowej, czyli zbliżonej do czarnej, barwie mieszanek.
Chodniki z płyt muszą być dobrze ułożone i najlepiej, żeby nic ciężkiego po takim chodniku nie jeździło. Tam gdzie już istnieją często nie ma potrzeby ich całkowitego demontażu, a jeżeli już to płyty z demontażu często nadają się do ponownego wbudowania.
Po chodnikach z płyt potrafią jeździć np. pompy i betonomieszarki, a dzieje się to na jednej z największych dróg gminnych w K-J. To nie wpływa dobrze na nawierzchnię chodników.
Zmieniany 1 raz(y). Ostatnia zmiana 2016-09-04 14:01 przez czaknoris.