Re: Konstancin-Jeziorna -> miasto nieprzyjaźne rowerzystom
Wysłane przez: HammerHammer (5.174.157.---)
Data: 13 lis 2014 - 10:31:40

Burmistrz ma rację. Dyrektor może kupić papier toaletowy albo dać angielski smiling smiley

Re: Konstancin-Jeziorna -> miasto nieprzyjaźne rowerzystom
Wysłane przez: MixiorekMixiorek (37.128.88.---)
Data: 13 lis 2014 - 10:44:24


Artek_Bartek
Mixiorku...wczoraj było o szerokich planach budowy ścieżek ;).z naciskiem na tereny nadwiślańskie...ale każda nowa ulica w mieście bedzie miała ścieżkę...

A to nowość z dwóch względów. Po pierwsze nie spotkałem się od lat z budowaniem nowej ulicy w naszym mieście ;-) po drugie jeżeli nie chodzi o nowe ulice a o remont tych istniejących to co stało na przeszkodzie przez ostatnie 4 lata by remontowane ulice miały po przebudowie ścieżki rowerowe? Źli radni nie dali, dżudżu czy inne niewidzialne bóstwo zabroniło?

Widzę, że kampania przebiega bo hasłem "Nikt Wam tyle nie da ile ja Wam obiecam".

Najbardziej udana ścieżka rowerowa w ostatnich latach to słynna, podwałowa "bąkówka". Tyle, że to w zamyśle autorów nie miała być chyba ścieżka rowerowa?

Re: Konstancin-Jeziorna -> miasto nieprzyjaźne rowerzystom
Wysłane przez: Artek_BartekArtek_Bartek (178.180.247.---)
Data: 13 lis 2014 - 11:54:24

Bąkówka wg wczorajszych deklaracji ma być poszerzona do standardu drogi czyli miec przynajmniej 5 m szerokości...zatem nie bedzie to juz najprzyjemniejsza ścieżka rowerowa lub rolkostrada...

Re: Konstancin-Jeziorna -> miasto nieprzyjaźne rowerzystom
Wysłane przez: pbxpbx (46.183.209.---)
Data: 13 lis 2014 - 12:40:44

Czy "bąkówka" to ta wąska droga biegnąca m.in. między Ciszycą a Gassami?
Aktualnie jest to chyba jedyna sensowna (choć nieoficjalna) droga rowerowa, popularna nie tylko wśród lokalnych - gminnych cyklistów, ale też wśród grup z południowej części Warszawy. O popularności świadczyć może choćby fakt organizacji wyścigów z cyklu Łyżyckie Ściganie (spory kawałek trasy opiera się właśnie o tą drogę). Jeżeli zostanie ona przekształcona na 5m drogę to może się okazać, że jest lepiej niż było - wymijanie samochodów poruszających się nią będzie znacznie bezpieczniejsze niż teraz (aktualnie nie ma mowy o zachowaniu bezpiecznej odległości między rowerem a autem). Nie jest to akurat droga która mogła by być "obwodnicą" Konstancina-Jeziorny (a przynajmniej nie bez dalszej rozbudowy infrastruktury), więc tragedii chyba nie będzie. Gdyby jeszcze pójść dalej i połączyć Gassy z Dębówką to powstał by z tego naprawdę przyzwoity trakt nadwiślański.

Re: Konstancin-Jeziorna -> miasto nieprzyjaźne rowerzystom
Wysłane przez: Artek_BartekArtek_Bartek (178.180.247.---)
Data: 13 lis 2014 - 16:45:02

Dalej raczej nie ma potrzeby umacniania podstawy wału bo żaden radny powiatowy tam nie mieszka ;)

Re: Konstancin-Jeziorna -> miasto nieprzyjaźne rowerzystom
Wysłane przez: RaVRaV (94.254.129.---)
Data: 17 lis 2014 - 22:54:05

Koncepcja budowy drogi dla rowerów wzdłuż ul. Drewny do granicy Warszawy
[rowery.um.warszawa.pl]
Według tego po zachodniej stronie ul. Drewny przedłużona zostanie droga serwisowa do granicy miasta.
Po wschodniej stronie od ul. Przyczolkowej do granicy ma powstać ciąg pieszo-rowerowy
co jest najgorszym z mozliwych rozwiązań. Do 28 listopada można zgłaszać uwagi do koncepcji, więc jest jeszcze szansa na oddzielenie chodnika od drogi dla rowerów.

Re: Konstancin-Jeziorna -> miasto nieprzyjaźne rowerzystom
Wysłane przez: MixiorekMixiorek (37.128.88.---)
Data: 18 lis 2014 - 08:17:08

Przejrzałem (póki co na szybko) plan budżetu na rok 2015. Kto zgadnie ile km/m/mm ścieżek rowerowych jest zaplanowanych do zbudowania przy drogach gminnych?
Może coś przeoczyłem, pominąłem albo niech mnie ktoś uszczypnie...

Re: Konstancin-Jeziorna -> miasto nieprzyjaźne rowerzystom
Wysłane przez: Artek_BartekArtek_Bartek (213.158.197.---)
Data: 18 lis 2014 - 09:24:12

nowobudowanych...na przykładzie Piasta widać, że mówimy tylko o jakichś drogach...polnych... bo tylko tam będą 'budowane'...reszta to przecież remonty...i to często w postaci nakładek...ech...

Re: Konstancin-Jeziorna -> miasto nieprzyjaźne rowerzystom
Wysłane przez: MixiorekMixiorek (37.128.88.---)
Data: 18 lis 2014 - 11:19:03


RaV
Koncepcja budowy drogi dla rowerów wzdłuż ul. Drewny do granicy Warszawy
[rowery.um.warszawa.pl]
Według tego po zachodniej stronie ul. Drewny przedłużona zostanie droga serwisowa do granicy miasta.
Po wschodniej stronie od ul. Przyczolkowej do granicy ma powstać ciąg pieszo-rowerowy
co jest najgorszym z mozliwych rozwiązań. Do 28 listopada można zgłaszać uwagi do koncepcji, więc jest jeszcze szansa na oddzielenie chodnika od drogi dla rowerów.

A dlaczego najgorszym?

Zapraszamy wszystkich na konsultacje:
"Zapraszamy na spotkanie z projektantem drogi dla rowerów łączącej Wilanów z Konstancinem: w czwartek, 20 listopada, o godzinie 17.00, w sali konferencyjnej Urzędu Dzielnicy przy ul. Kostki Potockiego 11."

Nasz urząd powinien uczyć się jak wyglądają i powinny wyglądać konsultacje!!!!
Tu pojawia się ogłoszenie z dostępnym planem oraz organizacją ruchu, jest adres mailowy, na który można zgłaszać uwagi. Można też korespondencyjnie. Jest zoorganizowane spotkanie dla chętnych. Kiedy takie rzeczy u nas?!?!

A nikt nie ma uwag do tego, że projektant sugeruje sygnalizacje świetlne przy shellu oraz przy skręcie do Powsina na rozwidleniu ul. Drewny i ul. Przyczółkowej jadąc od strony Wilanowa? Niedługo będzie jak na Puławskiej. 50 świateł i żadne nie zsynchronizowane.....

P.s.
Byłeś szybszy ;) zauważyłem to już w sobotę ale była cisza wyborcza.

Re: Konstancin-Jeziorna -> miasto nieprzyjaźne rowerzystom
Wysłane przez: Artek_BartekArtek_Bartek (213.158.197.---)
Data: 18 lis 2014 - 11:40:07



Bo ileż czasu można się tej władzy pozwalać zwodzić i oszukiwać ? Tym bardziej, że wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują....... układ zostaje ten sam.
Andrzeju...jak byś był 1 z 21 wybrańców też byś twierdził, że układ zostaje ten sam? Daj tym nowym (i starym z resztą też) ludziom czas i szansę. Zwłaszcza, że Pan Burmistrz pewnie też będzie miał okazję się poprawić ;)

Re: Konstancin-Jeziorna -> miasto nieprzyjaźne rowerzystom
Wysłane przez: RaVRaV (94.254.193.---)
Data: 18 lis 2014 - 12:06:54


Mixiorek
Przejrzałem (póki co na szybko) plan budżetu na rok 2015. Kto zgadnie ile km/m/mm ścieżek rowerowych jest zaplanowanych do zbudowania przy drogach gminnych?
Może coś przeoczyłem, pominąłem albo niech mnie ktoś uszczypnie...

Co to jest ścieżka rowerowa? Jeśli to ma być coś co jest planowane na ul.Przesmyckiego (przypomnę [www.tinypic.pl]) to ja jestem na nie. To rozwiązanie nie poprawi bezpieczeństwa rowerzystów, a wręcz je pogorszy. Na takich ulicach jak Przesmyckiego, czy tak krytykowana tu ul.Batorego powinny powstać strefy Tempo 30. Jest to rozwiązanie które podnosi bezpieczeństwo nie tylko rowerzystów ale także pieszych i kierowców. Tu wiecej o strefie Tempo 30 [m.polskanarowery.sport.pl]. Jeśli chodzi o ul.Batorego to od ul.Zeromskiego do ul. Jagielonskiej praktycznie już mamy tam strefe Tempo 30 graniczenie do 30 i progi zwalniające, jedyne do czego moge sie przyczepić to nawierzchnia z kostki betonowej która jest głośna i nie koniecznie wygodna dla rowerzystów. Większość gminnych ulic powinna zostać obieta strefą, poza ul.Bielawska ewentualnie ul.Dluga Prusa Pilsudskiego. W Sopocie 40% ulic objętych jest strefą. Oprócz strefy potrzebne są kontrapasy na ulicach jednokierunkowych np. Zdrojowa itp. W Radomiu dopuszczono ruch pod prąd dla rowerów na wszystkich ulicach jednokierunkowych. Budowa dróg dla rowerów przy wszystkich drogach gminnych to jest zbedna.

Re: Konstancin-Jeziorna -> miasto nieprzyjaźne rowerzystom
Wysłane przez: RaVRaV (94.254.193.---)
Data: 18 lis 2014 - 12:17:43


Mixiorek
A dlaczego najgorszym?
Nie rozwiązuje konfliktu miedzy kierowca/rower tylko przenosi na rower/pieszy.
Miejsca jest dużo aby odseparowac samochód, rower i pieszych.

Re: Konstancin-Jeziorna -> miasto nieprzyjaźne rowerzystom
Wysłane przez: MixiorekMixiorek (37.128.88.---)
Data: 18 lis 2014 - 12:25:00


RaV
Co to jest ścieżka rowerowa?

Moje postrzeganie - obszar wydzielony organizacją ruchu (znaki poziome, pionowe) jako przestrzeń, po której mogą poruszać się wyłącznie rowerzyści?



Jeśli to ma być coś co jest planowane na ul.Przesmyckiego (przypomnę [www.tinypic.pl]) to ja jestem na nie.

No sorry, nasz urząd nie uznaje konsultacji swoich projektów. Wszystkie skargi prosimy kierować bezpośrednio do UMiGu. Tym bardziej, że większość projektów powstaje bez przetargów, więc wychwycenie tego, że jest robiony projekt ulicy, ścieżki jest czasem niewykonalne.



To rozwiązanie nie poprawi bezpieczeństwa rowerzystów, a wręcz je pogorszy. Na takich ulicach jak Przesmyckiego, czy tak krytykowana tu ul.Batorego powinny powstać strefy Tempo 30. Jest to rozwiązanie które podnosi bezpieczeństwo nie tylko rowerzystów ale także pieszych i kierowców. Tu wiecej o strefie Tempo 30 [m.polskanarowery.sport.pl].

I to jest do debaty, konsultacji w ramach naszej gminy! Tylko, że musi być dobra wola...



Jeśli chodzi o ul.Batorego to od ul.Zeromskiego do ul. Jagielonskiej praktycznie już mamy tam strefe Tempo 30 graniczenie do 30 i progi zwalniające, jedyne do czego moge sie przyczepić to nawierzchnia z kostki betonowej która jest głośna i nie koniecznie wygodna dla rowerzystów.

Ostatecznie kostka bez fazy? Kurcze, nie pamiętam ale chyba taka jest na ostatnio remontowanym odcinku Batorego? Człowiek biega i jeździ a teraz ma amnezję ;)



Większość gminnych ulic powinna zostać obieta strefą, poza ul.Bielawska ewentualnie ul.Dluga Prusa Pilsudskiego. W Sopocie 40% ulic objętych jest strefą.

Długa, Prusa i Piłsudskiego to ulie powiatowe. Moim zdaniem warto wszystko rozważyć oczywiście biorac pod uwagę to, którymi ulicami poruszają się autobusy. Tam bym raczej nie robił "strefy 30".



Oprócz strefy potrzebne są kontrapasy na ulicach jednokierunkowych np. Zdrojowa itp. W Radomiu dopuszczono ruch pod prąd dla rowerów na wszystkich ulicach jednokierunkowych. Budowa dróg dla rowerów przy wszystkich drogach gminnych to jest zbedna.

A kto powiedział, że przy wszystkich? Zróbmy tam gdzie jest duży ruch aut, pieszych, rowerzystów. Tam gdzie jest niebezpiecznie. Póki co robimy na ul. Przesmyckiego gdzie ruch rowerzystów oraz innych uczestników ruchu jest najdelikatniej mówiąc mały.
Była robiona nowa organizacja ruchu wokół parku zdrojego. Kilkanaście okazji do zrobienia kontrpasa dla rowerzystów, i co?



Zmieniany 1 raz(y). Ostatnia zmiana 2014-11-18 12:57 przez Mixiorek.

Re: Konstancin-Jeziorna -> miasto nieprzyjaźne rowerzystom
Wysłane przez: MixiorekMixiorek (37.128.88.---)
Data: 18 lis 2014 - 12:29:58


RaV
Nie rozwiązuje konfliktu miedzy kierowca/rower tylko przenosi na rower/pieszy.
Miejsca jest dużo aby odseparowac samochód, rower i pieszych.

Fakt. Jednak tak wygląda cała ścieżka od Klimczaka. W niektóre ciepłe weekendy jest to slalom albo walka o życie między rowerzystą, pieszym a rolkarzem.
Może faktycznie warto to zmienić? Zgłosisz na adres mailowy? Ja też to dorzucę do mojej listy.

Re: Konstancin-Jeziorna -> miasto nieprzyjaźne rowerzystom
Wysłane przez: RaVRaV (94.254.193.---)
Data: 18 lis 2014 - 18:11:48


Mixiorek

RaV
Co to jest ścieżka rowerowa?

Moje postrzeganie - obszar wydzielony organizacją ruchu (znaki poziome, pionowe) jako przestrzeń, po której mogą poruszać się wyłącznie rowerzyści?
Jak tak to ok.





Jeśli to ma być coś co jest planowane na ul.Przesmyckiego (przypomnę [www.tinypic.pl]) to ja jestem na nie.

No sorry, nasz urząd nie uznaje konsultacji swoich projektów. Wszystkie skargi prosimy kierować bezpośrednio do UMiGu. Tym bardziej, że większość projektów powstaje bez przetargów, więc wychwycenie tego, że jest robiony projekt ulicy, ścieżki jest czasem niewykonalne.
Rozumiem, taki mamy klimat





To rozwiązanie nie poprawi bezpieczeństwa rowerzystów, a wręcz je pogorszy. Na takich ulicach jak Przesmyckiego, czy tak krytykowana tu ul.Batorego powinny powstać strefy Tempo 30. Jest to rozwiązanie które podnosi bezpieczeństwo nie tylko rowerzystów ale także pieszych i kierowców. Tu wiecej o strefie Tempo 30 [m.polskanarowery.sport.pl].

I to jest do debaty, konsultacji w ramach naszej gminy! Tylko, że musi być dobra wola...
A dobrej woli nie widać





Jeśli chodzi o ul.Batorego to od ul.Zeromskiego do ul. Jagielonskiej praktycznie już mamy tam strefe Tempo 30 graniczenie do 30 i progi zwalniające, jedyne do czego moge sie przyczepić to nawierzchnia z kostki betonowej która jest głośna i nie koniecznie wygodna dla rowerzystów.

Ostatecznie kostka bez fazy? Kurcze, nie pamiętam ale chyba taka jest na ostatnio remontowanym odcinku Batorego? Człowiek biega i jeździ a teraz ma amnezję ;)
Chodnik bez, jezdnia z fazą, co ciekawe na części jest kostka a przy kościele asfalt.





Większość gminnych ulic powinna zostać obieta strefą, poza ul.Bielawska ewentualnie ul.Dluga Prusa Pilsudskiego. W Sopocie 40% ulic objętych jest strefą.

Długa, Prusa i Piłsudskiego to ulie powiatowe. Moim zdaniem warto wszystko rozważyć oczywiście biorac pod uwagę to, którymi ulicami poruszają się autobusy. Tam bym raczej nie robił "strefy 30".
No tak to powiat. Ale teraz już jest tam ograniczenie do 40 a nawet do 30. Bielawska właśnie ze wzgledu na autobusy bez strefy, a miejsca jest na tyle żeby wydzielić osobną droge dla rowerów. Ogólnie tam gdzie 'siedemsetki' bez strefy.





Oprócz strefy potrzebne są kontrapasy na ulicach jednokierunkowych np. Zdrojowa itp. W Radomiu dopuszczono ruch pod prąd dla rowerów na wszystkich ulicach jednokierunkowych. Budowa dróg dla rowerów przy wszystkich drogach gminnych to jest zbedna.

A kto powiedział, że przy wszystkich? Zróbmy tam gdzie jest duży ruch aut, pieszych, rowerzystów. Tam gdzie jest niebezpiecznie. Póki co robimy na ul. Przesmyckiego gdzie ruch rowerzystów oraz innych uczestników ruchu jest najdelikatniej mówiąc mały.
Była robiona nowa organizacja ruchu wokół parku zdrojego. Kilkanaście okazji do zrobienia kontrpasa dla rowerzystów, i co?
Jednak jakiś ruch tam jest, na końcu jest mostek i dalej wmiare sensowna droga do lasu kabackiego,znam kilka osób z warszawy które tędy omijają K-J i P-no.

Re: Konstancin-Jeziorna -> miasto nieprzyjaźne rowerzystom
Wysłane przez: RaVRaV (94.254.193.---)
Data: 18 lis 2014 - 18:16:56


Mixiorek

RaV
Nie rozwiązuje konfliktu miedzy kierowca/rower tylko przenosi na rower/pieszy.
Miejsca jest dużo aby odseparowac samochód, rower i pieszych.

Fakt. Jednak tak wygląda cała ścieżka od Klimczaka. W niektóre ciepłe weekendy jest to slalom albo walka o życie między rowerzystą, pieszym a rolkarzem.
Może faktycznie warto to zmienić? Zgłosisz na adres mailowy? Ja też to dorzucę do mojej listy.
Miałem na myśli wschodnią strone ul.Drewny od ul.Przyczółowej okolic cmentarza do granicy, tam jest osobna droga dla rowerów i chodnik które kończą sie zaraz za Shellem.

Jeszcze tak ciekawostka. Dziś zobaczyłem że na ul.Mostowej pojawił się znak C-13/16 droga pieszo-rowerowa, tym samym przybyło nam prawie kilometr infrastruktury rowerowej.
Fajnie, jest sie czym pochwalić wyborcom. Ale jak zawsze musi byc coś nie tak. Od strony parku na znaku C-13/16, taki rowerek i pieszy oddzieleni pionową kreską, rowerek jest po prawej a pieszy po lewej. A na końcu jest odwołanie tego znaku z tym że rowerek jest już po lewej. W takim razie po której stronie należy jechać a po której iść? Odpowiedź znajdziemy jadąc lub idąc od ul.Kościelnej gdzie stoii znak B-1 zakaz ruchu.



Zmieniany 1 raz(y). Ostatnia zmiana 2014-11-18 18:37 przez RaV.

Re: Konstancin-Jeziorna -> miasto nieprzyjaźne rowerzystom
Wysłane przez: MixiorekMixiorek (37.128.88.---)
Data: 19 lis 2014 - 08:43:35


RaV
Miałem na myśli wschodnią strone ul.Drewny od ul.Przyczółowej okolic cmentarza do granicy, tam jest osobna droga dla rowerów i chodnik które kończą sie zaraz za Shellem.

Nie wiem czy tam jest miejsce dla 2,5m+1,5m. Zobacz jak w pewnym momencie ścieżka zbliża się do jezdni a po drugiej stronie jest rów.



Jeszcze tak ciekawostka. Dziś zobaczyłem że na ul.Mostowej pojawił się znak C-13/16 droga pieszo-rowerowa, tym samym przybyło nam prawie kilometr infrastruktury rowerowej.
Fajnie, jest sie czym pochwalić wyborcom. Ale jak zawsze musi byc coś nie tak. Od strony parku na znaku C-13/16, taki rowerek i pieszy oddzieleni pionową kreską, rowerek jest po prawej a pieszy po lewej. A na końcu jest odwołanie tego znaku z tym że rowerek jest już po lewej. W takim razie po której stronie należy jechać a po której iść? Odpowiedź znajdziemy jadąc lub idąc od ul.Kościelnej gdzie stoii znak B-1 zakaz ruchu.

Wiedziałem, że to zrobią. Obserwowałem remont ul. Mostowej. Na początku została położona kostka bez tego podziału jezdni na środku (zgodnie z dokumentacją). Po pewnym czasie ktoś w urzędzie wpadł na pomysł, że jak podzielą to łatwo wyjdzie z tego ciąg pieszo-rowerowy. I tak zrobili, docięli kostkę i zrobili podział na środku. Ciekawe czy zapłaciliśmy za to "esktra"? Można to było zaplanować od początku.. ale po co robić konsultacje, po co pokazywać plany, organizację ruchu komuś? Głupia Warszawa nie wiadomo po cro robi konsultacje...
Zrobili na szybko i zrobili jak widać zupełnie niezgodnie ze sztuką...

Re: Konstancin-Jeziorna -> miasto nieprzyjaźne rowerzystom
Wysłane przez: MixiorekMixiorek (37.128.88.---)
Data: 19 lis 2014 - 08:47:50


RaV
Jednak jakiś ruch tam jest, na końcu jest mostek i dalej wmiare sensowna droga do lasu kabackiego,znam kilka osób z warszawy które tędy omijają K-J i P-no.

A widzisz. Chodziło mi też o to, że na wielu ulicach jest o wiele większy ruch rowerowy i potrzebne większe i pilniejsze.

Apropos przebudowy Przesmyckiego i Zubrzyckiego. Ponad 5 tygodni temu niby został wybrany woknawca czyli Strabag a nic się tam nie zaczęło dziać.



Zmieniany 1 raz(y). Ostatnia zmiana 2014-11-19 08:47 przez Mixiorek.

Re: Konstancin-Jeziorna -> miasto nieprzyjazne rowerzystom
Wysłane przez: MixiorekMixiorek (37.128.88.---)
Data: 20 lis 2014 - 08:19:11

Tak wyglądają stojaki na rowery przy ZS nr3 w Powsinie na ul. Przyczółkowej 27:


Re: Konstancin-Jeziorna -> miasto nieprzyjazne rowerzystom
Wysłane przez: MixiorekMixiorek (37.128.88.---)
Data: 20 lis 2014 - 08:22:05

Przypominam! To już dziś o 17:00.

"Spotkanie z projektantem drogi dla rowerów

Zapraszamy na spotkanie z projektantem drogi dla rowerów łączącej Wilanów z Konstancinem, które odbędzie się w dniu 20 listopada (czwartek) o godzinie 17.00, w sali konferencyjnej Urzędu Dzielnicy przy ul. Kostki Potockiego 11. Podczas spotkania zaprezentowana zostanie koncepcja tego odcinka wykonana na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego przez firmę BPI.

Jej celem było zapewnienie ciągłości na jednej z najdłuższych tras rowerowych w aglomeracji warszawskiej. Dziś rowerzyści jadący z centrum, Mokotowa czy Wilanowa w kierunku Powsina mają do dyspozycji szeroką drogę serwisową wzdłuż ul. Przyczółkowej. Ten popularny szlak rowerowy urywa się za ul. Przekorną. Budowa brakującego odcinka wzdłuż ul. Drewny (o długości ok. 1 km) stała się szczególnie ważna po wyznaczeniu dróg dla rowerów na terenie gminy Konstancin-Jeziorna oraz uruchomieniu Konstancińskiego Roweru Miejskiego kompatybilnego z Veturilo.

[...]"

http://www.wilanow.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=2003:spotkanie-z-projektantem-drogi-dla-rowerow&catid=34&Itemid=197

Koncepcja:
http://rowery.um.warszawa.pl/sites/rowery.um.warszawa.pl/files/Drewny%20-%20koncepcja%20drogi%20dla%20rower%C3%B3w.pdf

Akcja: ForaWątkiSzukajZaloguj
Przykro nam, ale tylko zarejestrowane osoby mogą pisać na tym forum.