Odpowiednie zapisy mpzp strefy A z 14 czerwca 2011 są następujące:
§ 31.
1. Zakazuje się umieszczania na elewacjach frontowych budynków wszelkich nośników reklam i znaków informacyjnych o powierzchni przekraczającej 2 m
2. na jeden znak lub jeden nośnik reklamy oraz ustala się następujące zasady ich lokalizacji:
1) umieszczanie reklam i znaków informacyjno?plastycznych na obiektach kubaturowych, nie powinno utrudniać użytkowania obiektów i korzystania z przestrzeni;
2) umieszczanie reklam na budynkach objętych ochroną konserwatorską wymaga uzyskania zgody Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków;
3) zakaz stosowania wolnostojących nośników reklam oraz umieszczania reklam wolnostojących oraz na ogrodzeniach działek;
4) zakaz umieszczania reklam na dachach budynków, poręczach i balustradach;
5) zakaz umieszczania reklam i znaków informacyjnych na drzewach, obiektach wyposażenia ulic oraz obiektach infrastruktury technicznej.
2. Ustalenia określone w ust. 1 pkt 3 i 4 nie dotyczą gminnego systemu informacji przestrzennej.
Źródło: [
epanstwo.net] (proszę nie otwierać pliku w BiPie, bo nie jest to prawdziwy pdf, tylko zwykły skan i opcje wyszukiwania / zaznaczania nie działają).
Rozwiązania problemu są następujące:
1) Prawnik gminny wydaje opinię, w myśl której informacja o firmie znajdującej się w danym budynku nie jest reklamą i w związku z tym zapisy punktów 2.3 i 4 nie stosują się do tego typu informacji. Opinię taką wydac może, ponieważ, jak już pisałem w tym wątku, w prawie polskim nie ma jednoznacznie przyjętej definicji reklamy i wszystko zależy od wybranej wykładni.
ALBO:
2) Wnosimy projekt uchwały polegającej na wykreśleniu lub doprecyzowaniu w/w punktów planu, co nie wymaga ponownego wykładania i uzgadniania planu, byle by tylko było zgodne z ustawą o uzdrowiskach z 4 marca 2011 - a to niestety
oznacza także zmianę niedawno zmienianego statutu uzdrowiska:
w art. 41 ust. 2: "Statut uzdrowiska albo statut obszaru ochrony uzdrowiskowej zawiera w szczególności [...] 3) przepisy mające na celu ochronę funkcji leczniczej w uzdrowiskach, określające w szczególności:
a) formy i miejsca prowadzenia punktów sprzedaży pamiątek, wyrobów ludowych, produktów regionalnych lub towarów o podobnym charakterze,
b) formy i miejsca lokalizacji tablic i urządzeń reklamowych."
Pytanie, co łatwiejsze: nowelizować a) nowy plan strefy A, b) nowy statut uzdrowiska, czy po prostu wydać odpowiednią opinię prawną, która zakończy idiotyczne działania Straży Miejskiej, nie mającej nic lepszego do roboty, niż likwidować tablice informujące o miejscowych firmach.