Szanowni Państwo,
poniżej zmodyfikowany przeze mnie wniosek p.Tomasza. Uważam, że należy domagać się wykreślenia w całości drogi 721bis, mam nadzieję, że taką uchwałę przyjmie też rada i nasze głosy wesprą to stanowisko. Sugerowanie zgody na inne przebiegi będzie już na starcie stawiało nas w sytuacji braku wyjścia. Z naszego punktu widzenia zresztą - mieszkańców Skolimowa - każdy przebieg jest niekorzystny, choć oczywiście te alternatywne dla reszty miasta - mniej, ale też niekorzystne i tak samo zagrażające zarówno integralności K-J. jak i relacjom z pobliską W-wą, tą pieszą i rowerową (przesiądzie się reszta wytrwałych do samochodów, jeśli zechce do nas zajrzeć, a my do lasu Kabackiego będziemy jeździć kilka km dłuższą trasą też samochodami, teraz chodzimy pieszo i jeździmy rowerami)
Jan Strękowski
NIE dla Trasy Mostowej przez Konstancin ? Jeziornę
? ?Trasa Mostowa? w tym roku uzyska pozwolenie na budowę aż do ul. Julianowskiej, do granicy naszej gminy; za parę lat zacznie się budowa trasy w naszej gminie.
? Wobec braku funduszy na budowę tunelu pod Ursynowem (trasa S2), ?Trasa Mostowa? przejmie większość ciężkiego transportu TIR na linii wschód-zachód (Europa-Rosja), a także tranzytu, który z tej trasy ulicą Warszawską będzie kierował się do Warszawy, uniemożliwiając mieszkańcom gminy dojazd do pracy.
? Nawet, jeśli trasa S2 powstanie, ale będzie płatna, kierowcy tirów zawsze wybiorą drogi bezpłatne, takie, jak ta przez centrum uzdrowiska Konstancin-Jeziorna.
? Oznacza to: ruch na poziomie do 100 tys. pojazdów dziennie, ogromne estakady nad ul. Warszawską, Bielawską, Mirkowską, przebieg trasy tuż obok szkół przy Bielawskiej i Mirkowskiej; hałas i zanieczyszczenie powietrza znacząco obniżą komfort życia co najmniej ? mieszkańców gminy.
? W bezpośrednim zasięgu oddziaływania tej 4-pasmowej trasy znajdą się: Skolimów Płn., Kierszek, cała Jeziorna, nowe osiedla przy ul. Bielawskiej, osiedle Mirków, cała wieś Bielawa, północny Habdzin, południe wsi Opacz, wieś Ciszyca (patrz mapa powyżej).
? Obecnie, w związku z pracami nad nowym planem zagospodarowania i strategią rozwoju województwa, jest jeszcze szansa na wykreślenie tej trasy z planów regionalnych.
AŻEBY TO OSIĄGNĄĆ:
1) Podpisz się pod załączonym wnioskiem o zmianę planu zagospodarowania województwa ? musimy go złożyć do 27 marca!
2) Wpisz swój e-mail lub telefon kontaktowy na załączoną listę lub wyślij pod adres
exams@orange.pl jeśli chcesz na bieżąco otrzymywać informacje w sprawie Trasy Mostowej i tranzytu TIR przez Konstancin-Jeziorną oraz móc brać udział w działaniach społecznych w tej sprawie.
Społeczny Komitet ?Tiry Precz z Uzdrowiska?, Stowarzyszenie Uzdrowisko Dzieciom
PRZEBIEG TRASY MOSTOWEJ PRZEZ UZDROWISKO KONSTANCIN-JEZIORNA
? kolor czerwony - Trasa Mostowa (droga nr 721 bis) - rezerwa szerokości 50 metrów zachowana w uchwalonych planach miejscowych na terenie naszej gminy
? kolor zielony - Trasa Mostowa - przebieg alternatywny ujęty w gminnym studium uwarunkowań linią przerywaną, dla którego nie wyznaczono jednak rezerwy w planach miejscowych
? kolor niebieski - obwodnica Konstancina-Jeziorny wg planu miejscowego obwodnicy drogi nr 724 uchwalonego przez Radę Miejską Konstancina-Jeziorny 23 maja 2006 r.
Tu rzeczona mapka:
(......)
Konstancin-Jeziorna, 23 marca 2012 roku
Niżej podpisani mieszkańcy miasta i gminy Konstancin-Jeziorna
Do: Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego
w Warszawie, ul. Solec 22, 00-410 Warszawa
WNIOSEK DO ZMIANY PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO ORAZ AKTUALIZACJI STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA
? Mieszkańcy gminy Konstancin-Jeziorna zwracają się z wnioskiem o wykreślenie z Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego zapisu funkcjonującego w obecnie obowiązującej wersji planu z 2004 roku dotyczącego ?budowy przeprawy mostowej na Wiśle w [...] Józefowie" (str. 73) oraz niewpisywanie na listę ?obejść w ciągach dróg wojewódzkich? drogi nr 721bis (tzw. ?Trasy Mostowej?), przebiegającej przez teren naszej gminy, a także dokonanie stosownych korekt na mapach dołączonych do planu (m.in. str. 69) oraz wprowadzenie analogicznych zapisów w Strategii Rozwoju Województwa.
?UZASADNIENIE
? Zaplanowany wstępnie ok. 30 lat temu przebieg drogi nr 721bis utracił rację bytu m.in. z powodu dynamicznego rozwoju gminy Konstancin-Jeziorna i gmin sąsiednich. Obecnie zaplanowana droga nr 721bis jest de facto drogą tranzytową przebiegającą przez strefy B i C uzdrowiska Konstancin-Jeziorna, przez gęsto zabudowane centrum tego uzdrowiska.
? Zaplanowana droga przebiega tuż obok dużych osiedli domów wielorodzinnych oraz gminnego zespołu szkół nr 3, przy samych oknach jedynego w gminie liceum, po granicy kompleksu boisk Orlika 2012 oraz przygotowywanego obecnie przez gminę kompleksu sportowo-rekreacyjnego przy ul. Bielawskiej.
? Trasa wschód-zachód będzie w znikomym tylko stopniu służyła mieszkańcom gminy, z których większość dojeżdża do pracy i szkół w Warszawie na linii północ-południe. Uciążliwość związana z wlewaniem się ruchu tranzytowego do centrum uzdrowiska, już teraz bardzo znaczna przy istniejącym przebiegu dróg nr 721 i 724, znacznie się pogłębi, gdyż z nowej trasy będą korzystać zarówno mieszkańcy tzw. ?linii Otwockiej?, jak i ciężki tranzyt. Znaczna część ruchu z nowej trasy zostanie rozprowadzona w kierunku Warszawy, istotnie utrudniając mieszkańcom gminy możliwość dojazdu do stolicy.
? Ponadto z trasy korzystać będą firmy z rozwijającego się zagłębia przemysłowo-magazynowego Łubna-Baniocha, których pojazdy już obecnie poruszają się ulicami Warecką, Chylicką i Piłsudskiego w strefie A ścisłej ochrony walorów klimatycznych i funkcji medycznych jedynego uzdrowiska na Mazowszu. Trasa istotnie pogłębi obecne uciążliwości wynikające z intensywnego ruchu pojazdów przez centrum miasta-uzdrowiska i zwiększy spowodowany tym ruchem hałas oraz zanieczyszczenia powietrza. Te elementy wpłyną na utratę walorów uzdrowiskowych (związanych przede wszystkim ze specyficznym mikroklimatem), spadek wartości gruntów i znaczne pogorszenie standardu życia w Konstancinie-Jeziornie. Zaplanowana droga nie stanowi ?obejścia? ani ?obwodnicy?, ponieważ przebiega przez samo centrum miasta.
? Planowana droga nr 721bis przecina szlak spacerowo-turystyczny z Warszawy przez Las Kabacki do uzdrowiska Konstancin, będący docelowo jednym z najważniejszych weekendowych szlaków turystycznych mieszkańców stolicy. Odcina ona także zwierzęta z Lasu Kabackiego od ich naturalnych tras migracji do Lasów Chojnowskich. Jeśli dużym nakładem środków nie zostaną zaprojektowane na drodze 721 bis przejścia dla zwierząt, to w znacznym stopniu przyczyni się ona do postępującej izolacji środowiska przyrodniczego Lasu Kabackiego i w konsekwencji jego szybkiej degradacji i zubożenia. Stanowi też zagrożenie dla Ogrodu Botanicznego w Powsinie, na dodatek odcina też ogród od Konstancina ? Jeziorny, blokując istniejący tam szlak turystyczny do Uzdrowiska.
? Istotnym z punktu widzenia ochrony najcenniejszych elementów środowiska naturalnego w województwie aspektem planowanej inwestycji jest jej przebieg przez obszar ?Natura 2000?, przez rezerwaty przyrody Wyspy Zawadowskie i Wyspy Świderskie. Rezerwaty te to miejsce gniazdowania i żerowania rzadkich gatunków ptaków oraz ostoja zwierząt związanych ze środowiskiem wodnym, należące do krajowej sieci ekologicznej Econet-Polska. Chronią one także kluczowe punkty postoju na jednej z trzech największych tras migracji ptaków w Europie. Zapis w obecnie obowiązującej wersji Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego z 2004 roku na str. 21 mówi: ?Rezerwaty wiślane zostały uznane za obiekty o znaczeniu międzynarodowym (zgłoszone do konwencji Ramsar).? W planie ochrony rezerwatu ?Wyspy Świderskie? za jedno z podstawowych zagrożeń uznano plan budowy mostu między Józefowem lub Karczewem a Konstancinem, zalecając jednocześnie rezygnację z tego pomysłu.
? Obecnie w trakcie realizacji są już: droga ekspresowa S2 (tzw. ?Południowa Obwodnica Warszawy?) przez Natolin ? Powsinek ? Wawer) oraz przebudowa drogi krajowej nr 50, tzw. ?dużej obwodnicy Warszawy?; trwają prace nad ustaleniem przebiegu obwodnicy Góry Kalwarii. Na obu tych trasach zaplanowano przeprawy mostowe na Wiśle. W tym kontekście budowa kolejnej przeprawy w sercu obszaru ?Natura 2000? w Ciszycy, w odległości zaledwie kilku kilometrów od tamtych dwóch, byłaby tylko dużym i zbędnym obciążeniem finansowym dla województwa. Wisła jest w tym miejscu bardzo szeroka i podzielona łachami ? most musiałby mieć długość aż ok. 1800m. Przez kilkadziesiąt lat na tym odcinku z powodzeniem funkcjonowały przeprawy promowe m.in. w Gassach, najzupełniej wystarczające dla obsługi ruchu lokalnego, które należałoby przywrócić.
? Obecnie planowany przebieg drogi nr 721 na wysokości miasta Konstancin-Jeziorna jest absurdalny z punktu widzenia dominujących kierunków ruchu oraz kosztów finansowych i społecznych (patrz załączona mapka). Kierowcy korzystający z planowanej trasy mają jechać nią aż do Jeziora Wspólnotowego na końcu wsi Bielawa, tam zaś zakręcić na planowaną obwodnicę Konstancina-Jeziorny i zawrócić do obecnej drogi nr 724. Daje to w sumie ogromną ale wąską pętlę o długości ok. 7 km. Jest oczywiste, że dojeżdżający wybiorą skrót do Warszawy przez ul. Warszawską, czyli przez centrum miasta, nie mówiąc juz o tym, że w ten sposób cała Jeziorna i Bielawa (czyli około 1/3 mieszkańców gminy) znajdzie się w kleszczach dwóch dróg 4-pasmowych o bardzo intensywnym ruchu przebiegających w bezpośrednim sąsiedztwie intensywnie zabudowanych obszarów niemal równolegle do siebie w kierunkach niezgodnych z dominującym kierunkiem warszawskim (północ-południe).
Z powyższego wynika, że pozostające w PZP Województwa oraz Strategii Rozwoju Województwa zapisy umożliwiające realizację drogi nr 721bis, tzw. ?Trasy Mostowej? nie mają uzasadnienia logistycznego i finansowego, stanowią poważne zagrożenie dla społeczności lokalnej miasta Konstancin-Jeziorna, dla jedynego uzdrowiska w regionie oraz dla obszarów chronionych o randze międzynarodowej ? i z tych względów powinny zostać usunięte zarówno z PZP, jaki i ze Strategii.
Mieszkańcy miasta i gminy Konstancin-Jeziorna (podpisy załączone poniżej)
Do: Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego
w Warszawie, ul. Solec 22, 00-410 Warszawa
DOTYCZY: Wniosku do zmiany planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Mazowieckiego oraz aktualizacji Strategii Rozwoju Województwa ? wykreślenie drogi nr 721 bis na terenie gminy Konstancin-Jeziorna
PODPISY: Mieszkańcy gminy Konstancin-Jeziorna: