Tężnia w blasku sztuki
Tężnię w Konstancinie-Jeziornie rozświetli wyjątkowa wystawa „Struktury”. Chcąc uczcić rocznicę 120-lecia Konstancina i 100-lecia tradycji uzdrowiskowych, Konstanciński Dom Kultury zaprosił wybitnego artystę, Mirosława Filonika. Specjalnie na tę okazję w tężni, w Parku Zdrojowym przygotuje niezwykły, świetlny projekt. Zapraszamy na wystawę, która zostanie otwarta w sobotę, 21 października o godz. 17.
Dzieła Mirosława Filonika to najczęściej struktury zbudowane z dziesiątek specjalnie zaprojektowanych świetlówek, które produkowane są dla niego przez Philips Lighting Poland. Od trzydziestu lat artysta traktuje światło lamp jarzeniowych, jako medium wyrazu artystycznego. Interesuje go zagadnienie instalacji świetlnych jako rzeźby w przestrzeni miasta. Jego prace funkcjonują w bezpośrednim odniesieniu do znanych obiektów architektury m.in.: Zamku Ujazdowskiego w Warszawie, Ratusza w Gdańsku, Term Trajana w Rzymie, galerii i muzeów czy też innych szczególnych dla artysty punktów miejskiego krajobrazu. Monumentalne, świetlne instalacje Mirosława Filonika wpisują się w nurt sztuki site-specific. Do elitarnego grona miejsc, które gościły tego artystę, teraz dołączy tężnia, będąca wizytówką Konstancina-Jeziorny, jedynego uzdrowiska na Mazowszu. Poza światłem w tężni podczas wyjątkowej wystawy Mirosława Filonika emitowany będzie również dźwięk przygotowany przez znanego muzyka, kompozytora, reżysera dźwięku i performera Tadeusza Sudnika. Wystawę w tężni będzie można oglądać do końca roku.
Partnerami wystawy są Uzdrowisko Konstancin-Zdrój oraz Polskie Sieci Elektroenergetyczne, mający swoją siedzibę w Konstancinie-Jeziornie, operator systemu przesyłowego energii elektrycznej do wszystkich regionów kraju.
Mirosław Filonik urodził się w 1958 roku w Białymstoku. W 1985 roku ukończył z wyróżnieniem warszawską Akademię Sztuk Pięknych. Do 1989 roku wystawiał w ramach Świadomości Neue Bieremiannost, którą współtworzył wraz z Mirosławem Bałką i Markiem Kijewskim. Jest ona zaliczana do najważniejszych ugrupowań lat 80. kształtujących oblicze „nowej ekspresji” w Polsce. Od trzydziestu lat traktuje światło lamp jarzeniowych, jako medium wyrazu artystycznego. Interesuje go zagadnienie instalacji świetlnych jako rzeźby w przestrzeni miasta. Uczestniczył w ponad 100 wystawach w kraju i na świecie, zarówno zbiorowych, jak i indywidualnych. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Sztuki Nowoczesnej, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie oraz kolekcjach prywatnych, a także w wielu instytucjach w Finlandii, Niemczech i Belgii. W latach 2003-2005 artysta był wykładowcą ASP w Poznaniu, gdzie w 2007 roku uzyskał tytuł doktora. Prowadził też seminaria dla studentów architektury w Warszawie i Białymstoku oraz liczne wykłady gościnne.